Květen 2015

ZAHRADA V KVĚTNU RADY ZAHRADNÍKŮM

6. května 2015 v 22:24 RADY - CO SE HODÍ -

Velký zahradní seriál 14 - Zahrada krok za Magazín zahrada

Jarní týdny utíkají zahradníkovi až nepříjemně rychle, musí toho tolik stihnout! Zvlášť když poprvé osazuje záhony, pobíhá mezi vysazováním trvalek... se volně vysemeněné na nejrůznějších místech v zahradě. Určitě



MÝTY O JÍDLE: Nebezpečné kuřecí maso a škodlivé pečivo! Jak to je?

6. května 2015 v 22:14 RADY - CO SE HODÍ -

MÝTY O JÍDLE: Nebezpečné kuřecí maso a škodlivé pečivo! Jak to je?

mléčné výrobky 1
aktualizováno 22.04.2015, 00:50 | TN.cz / pet
Odborníci na výživu, lékaři a vědci každou chvíli přijdou s převratnou studií, že určitá potravina škodí zdraví. "Zákaz" tak dostalo například máslo, mléko, káva nebo kuřecí maso. Jak to tedy je?
Vědci z USA teď ale přišli s tím, že cholesterol v potravinách - například ve vejcích nebo másle - u zdravých lidí nezvyšuje nebezpečí srdečních onemocnění. Před máslem ale kvůli němu varovali lidi více než 30 let. Jak je tomu u dalších potravin, které jsou opředeny mýty, a vy nevíte - zda je jíst, nebo ne? Čtěte:





Kuřecí maso
Všeobecně se má za to, že kuřecí maso je vedle toho rybího velmi zdravé, pravda ale může být zcela jinde. Kuřata se totiž produkují ve velkochovech ve velmi krátkých časových intervalech. "Trvá pouze 40 až 50 dnů, než kuře doroste," řekl TN.cz mluvčí Státní veterinární správy Josef Duben. Ještě před 30 lety rostlo dvakrát tak pomaleji. Experti ubezpečují, že to není proto, že by kuřata dostávala hormony nebo antibiotika. Horší to ale může být s kuřecím masem, které se na naše pulty dostane ze zemí, které nepodléhají přísným nařízením z Evropské unie. Úplnou jistotu ale budete mít jen u dobrého farmáře, kterému důvěřujete.

Tmavé pečivo
Chcete-li zdravé pečivo, hledejte označení celozrnné. Výrobci používají při pojmenování tmavého pečiva zavádějící označení vícezrnné, multizrnné nebo cereální. Mnoho pekáren dobarvuje pečivo karamelem nebo do těsta přidávají kulér (pražený hnědnoucí cukr), slad či pražený ječmen. Pravé celozrnné pečivo však obsahuje viditelné kousky slupek a pšeničných klíčků.


Růžové víno


Špenát
Špenát obsahuje spoustu železa - tomuto omylu věřilo několik generací - pak se ale přišlo na to, že vědci udělali při výzkumech chybu v desetinné čárce. A podobných mýtů, kterým věří lidé napříč kontinenty - je víc.

Mléko
Nejznámější mýtus z poslední doby je, že zahleňuje. "Samozřejmě to hodně nerad slyším. Mléko je hlavním zdrojem vápníku," sdělil TV Nova dietolog Lubomír Kužela z Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Dospělý člověk by měl vypít zhruba litr mléka denně - nebo ho nahradit mléčnými výrobky. Zda ale pít mléko odstředěné, nebo plnotučné - na tom už se odborníci neshodnou.

ČTĚTE TAKÉ:


Káva
Lékaři doporučují maximálně 4 šálky kávy denně. Rozhodně ale ne víc. "Urychluje dekalcifikaci kostí. Riziko osteoporózy," říká Kužela. Vašemu zdraví prospěje, když bude vaše káva velmi kvalitní.

Červené víno
Dvě deci červeného vína po práci podle odborníků neuškodí. Působí antioxidačně. " Taková vína, která mají do těch 10 procent alkoholu, ta lehká - jsou zdravější než ta vína těžká," řekl Kužela. Ale pozor - více než tři deci vína denně při dlouhodobém pití podle výzkumů mohou zvyšovat riziko mrtvice - stejně jako když si dáte každý večer více než dvě piva.