Leden 2015


Citáty o přátelství

31. ledna 2015 v 0:33 CITÁTY -
Citáty o přátelství


Dočtete se, že máte odpouštět svým nepřátelům


Přátelství může končit láskou

Přátelství může končit láskou, ale láska nemůže nikdy končit přátelstvím.
Charles Caleb Colton







300 rad - DO KUCHYNĚ

12. ledna 2015 v 9:50 RADY - CO SE HODÍ -


300 rad, tipů a triků do kuchyně Rady, tipy, triky do kuchyně. Aby nám párek během ohřívání nepopraskal, musíme ho vložit do kastrůlku a zalít vařící vodou,poté přikrýt a nechat nejméně 5 minut odstát.






Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Zimní salát z červené řepy a kysaného zelí

9. ledna 2015 v 20:54 RADY - CO SE HODÍ -
V tomto seriálu vám budeme přinášet recepty, které jsou vhodné do chladného zimního období. Dodávají velké množství vitamínů, minerálů a celkově posilují obranyschopnost organismu. Budeme vybírat recepty bez obsahu lepku a mléčných výrobků, jež v zimě přispívají k zahlenění organismu.


Zimní salát z červené řepy a kysaného zelí
Červenou neoloupanou řepu uvaříme ve vodě do měkka a necháme vychladnout. Pak ji nastrouháme nahrubo na struhadle a smícháme v poměru 1:1 s pokrájeným kysaným zelím a okořeníme podrcenými semínky kmínu a fenyklu, přidáme dle chuti cibuli a křen. Nakonec přilijeme 1 lžíci oleje a promícháme. Necháme odležet v lednici. Přidáváme jako přílohu k vegetariánským i masitým jídlům.
Zdravotní přínos surovin:
Červená řepa podporuje růst buněk, odstraňuje z těla jedovaté látky, vytváří vazivové tkáně, zesiluje stěny cév, odstraňuje zácpu, zlepšuje využití bílkovin, zajišťuje duševní pohodu, zpevňuje pokožku a aktivuje tvorbu červených krvinek. Poskytuje tělu křemík, který posiluje kůži, kosti, cévy a zbavuje mozek jedovatých kovů, například hliníku. Je to výborný zdroj kyseliny listové a draslíku. Obsahuje vitamin C.
Kysané zelí - obsahuje bakterie kyseliny mléčné , draslík, vápník, hořčík, zinek , vitamín C a vitamíny skupiny B , které přispívají významným způsobem k lepší obranyschopnosti celého organismu.
Fenyklová semena tlumí křeče a nadýmání při zažívání, podporují trávení, vykašlávání hlenů a jsou mírně močopudná.
Kmín usnadňuje trávení, uvolňuje žaludeční a střevní křeče, pomáhá při nadýmání a vykašlávání hlenů.
Křen má posilující účinek na naši obranyschopnost . Dokáže v našem těle účinně eliminovat infekce. Je proto výborným doplňkem léčby např. nachlazení , angíny a chřipky, ale dokáže ničit i některé původce onemocnění i v našem zažívacím traktu. V případě nemocí spojených s kašlem a rýmou nám ale křen prokáže ještě jednu skvělou službu. Jeho obsahované silice mají tu úžasnou vlastnost, že rozpouštějí usazený sekret na sliznicích dýchacích cest - jak v nosních dutinách , tak v plicích a průduškách .
Cibule obsahuje allicin - látku se silně antibiotickým účinkem v našem těle. Pomáhá chránit organismus před infekcemi. Cibule podporuje chuť k jídlu a posiluje trávení. Má pozitivní vliv na ledviny, cévní systém a srdce. Pomáhá redukovat vysoký krevní tlak i cholesterol.
Autor: mk


Ideál je pět porcí ovoce či zeleniny denně

9. ledna 2015 v 20:50 RADY - CO SE HODÍ -

Ideál je pět porcí ovoce či zeleniny denně


Podle jednoho z dosud nejrozsáhlejších průzkumů, jehož výsledky přinesla publikace British Medical Journal, je pět porcí denně doporučovaných WHO nanejvýše vhodnou dávkou k zajištění blahodárných účinků ovoce a zeleniny. Je zde totiž práh, za nímž se účinky již nezvyšují.
"Analyzovali jsme výsledky 16 studií, v jejichž rámci bylo sledováno téměř 850.000 osob," vysvětluje Frank Hu z Harvardovy univerzity, který je autorem výzkumu. "Výsledky ukazují, že každá porce ovoce a zeleniny snižuje o pět procent pravděpodobnost úmrtí z nejrůznějších příčin a o čtyři procenta snižuje pravděpodobnost úmrtí na kardiovaskulární nemoci a mrtvici. Děje se tak téměř jistě díky antioxidantům obsaženým v ovoci a zelenině, jako je vitamín C, karotenoidy a flavonoidy, které brání oxidaci cholesterolu v tepnách a snižují riziko tvorby aterosklerotických destiček," upozornil vědec.

"Ovoce a zelenina navíc zřejmě dokážou snižovat cévní tonus, a tedy arteriální krevní tlak. Navíc jsou bohaté na minerály, jako je hořčík a draslík, které jsou spojovány se snižováním úmrtnosti," říká Frank Hu.

Uvážíme-li tyto nesporné výhody konzumace ovoce a zeleniny, mohli bychom si myslet, že čím více je budeme jíst, tím lépe. Avšak nové výzkumy ukazují, že není dobré přehánět, upozorňuje italský deník Corriere della Sera. Sníme-li víc než oněch pět porcí, zvýšení pozitivních účinků brzdících rozvoj chorob, jako je infarkt, mrtvice či zhoubné nádory, totiž nenastane.

Existuje cosi jako práh dosažitelných pozitivních účinků: stačí zkonzumovat pět porcí ovoce a zeleniny denně, vysvětlují autoři studie.

Podle jednoho britského výzkumu je navíc oněch pět porcí ideálních i pro zlepšení duševního zdraví: u těch, kdo snědli za den pouze jednu porci ovoce či zeleniny, konstatovali vědci dobrý duševní stav v šesti procentech případů, zatímco u těch, kdo konzumovali pět porcí za den, byl dobrý duševní stav konstatován u 34 procent pozorovaných osob.

Jak se dospělo k oněm doporučovaným pěti porcím za den? Máme denně sníst tři porce ovoce a dvě porce zeleniny. Tento poměr je však třeba obrátit, chceme-li snižovat váhu nebo máme-li vysokou hladinu glykémie, protože ovoce obsahuje ve větší míře jednoduché cukry. Za den máme sníst nejméně 400 gramů ovoce a zeleniny.

Vypočítat si porce je ostatně snadné: v případě ovoce se jedna porce rovná 100 až 150 gramům, což je jedno jablko, jedna hruška nebo jedna broskev či celý pomeranč, anebo dva či tři kousky malého ovoce, jako jsou švestky nebo meruňky.

Jedna porce zeleniny odpovídá zhruba 50 gramům v případě, že ji pojídáme syrovou, ať už samostatně, nebo v salátu. Jestliže dáváme přednost zelenině tepelně zpracované, pak je třeba počítat s přibližně 250 gramy za syrova.
Zdroj: ČTK