Zelenina v podzimní kuchyni

15. listopadu 2014 v 9:49 |  RADY - CO SE HODÍ -

Kapusta

Stejně jako zelí patří mezi košťálovou zeleninu, oproti zelí je ale kapusta měkčí. Kapusta má ve srovnání se zelím vyšší obsah sacharidů, bílkovin i vlákniny. Je velmi cenným rostlinným zdrojem vápníku. Z minerálních látek obsahuje ještě draslík, železo, hořčík, jód, zinek a selen. Z vitaminů obsahuje kapusta hodně betakarotenu, vitaminy skupiny B a vitamin C. Snižuje hladinu cholesterolu a riziko vzniku infarktu. Díky vláknině působí pozitivně na střevní sliznici a jako zdroj vitaminu C pomáhá chránit tělo před infekcí.

Pár receptů:

Kapustové zelí

Suroviny: / 2 - 3 porce
  • 1/2 hlávky kapusty
  • Sůl
  • Sojová omáčka tamari
  • Mletý kmín (případně drcený)
  • Ocet (jablečný, vinný)
  • 2 lžičky kukuřičného škrobu
Příprava:
Hlávku kapusty rozkrojíme na půl, odřízneme košťál a propláchneme pod proudem studené vody. Poté kapustu nakrouháme, vložíme do hrnce a podlijeme tudenou vodou (asi 3 cm od dna). Do hrnce ještě přidáme půl lžičky soli, zakápneme sojovou omáčkou a přidáme kmín. Přivedeme k varu a dusíme kapustu pod pokličkou do měkka (cca 10 min). Pokličku odendáme a zakápneme octem (ocet si přidají je ti, kteří mají rádi zelí jemně sladkokyselé). 2 minutky podusíme s octem a poté přidáme kukuřičný škrob rozmíchaný v trošce studené vody. Ještě tři minutky vaříme a kapustové zelí je hotové.
Rady a tipy:
  • Kapustové zelí nemusíte ničím doslazovat, kapusta je příjemně sladká sama o sobě.
  • Kapustové zelí můžete použít jako přílohu k hlavnímu jídlu, ale také jako zeleninový přídavek ke svačinám.
  • Zbylou půlku kapustové hlávky použijte třeba na kapustovou polévku.

Jana Škramlíková, DiS.